fbpx

Rola diety w walce z nerwicą często jest niedoceniana, nawet lekarze, pytani o zalecenia dietetyczne, wskazują głównie na jedzenie gorzkiej czekolady i wystarczające picie wody. A niesłusznie. Dieta naprawdę może pomóc w walce z chorobą. I nie wynika to z tego, że jako dietetyk mam zboczenie zawodowe ;-). Sama na własnym przykładzie sprawdziłam tą teorię i wiem, że warto polecić ją innym.

Na co zwrócić największą uwagę planując codzienne menu?

Regularność posiłków

Nieregularne posiłki powodują wahania poziomu glukozy we krwi, co skutkować może kłopotami z koncentracją, nadmierną drażliwością i nerwowością. A stąd już tylko krok do nakręcania się, że „znowu coś się zaczyna”.

Jedna z moich Pacjentek ma charakterystyczny objaw, który skutecznie przypomina jej, że zapomniała o posiłku. Zaczynają drętwieć jej ręce i nogi. Po jedzeniu przechodzi jak ręką odjął, a jeśli je regularnie problem ten nie pojawia się wcale.

Jedzenie wartościowych śniadań

To najważniejszy posiłek, nie tylko dla nerwicowców. Dodaje energii na cały dzień, przyspiesza metabolizm, dba również o prawidłowy poziom glukozy we krwi.

Warto w śniadaniu uwzględnić produkty pełnoziarniste, płatki, suszone owoce i orzechy, produkty białkowe. W sezonie można oczywiście dodać np. do owsianki świeże owoce. Takie pachnące truskawki czy maliny to prawdziwy raj dla podniebienia.

Lekkostrawna kolacja

Ostatni, lekki posiłek zjedzony minimum dwie godziny przed snem pomoże spokojnie zasnąć, zapewni wartościowy sen i sprawi, że rano obudzimy się wypoczęci i pełni energii.

Produkty pełnoziarniste

Pieczywo z pełnego ziarna, grube kasze, ciemne makarony i ryż zawierają witaminy z grupy B, które bardzo pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Duża zawartość magnezu i żelaza działa korzystnie na pracę umysłu, a błonnik zapobiega wahaniom cukru we krwi.

Kwasy omega-3

Wspomagają pracę układu nerwowego, łagodzą objawy nerwicy, poprawiają samopoczucie, zwiększają koncentrację. Wzbogaćmy nasze menu o ryby, owoce morza, oleje, orzechy i pestki.

Magnez – oczywiście 😉

To faktycznie bardzo ważny składnik diety osób z zaburzeniami nerwicowymi. Poprawia pracę układu nerwowego, działa antystresowo, poprawia pamięć i koncentracja, polepsza nastrój. W naszym jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów z pełnego przemiału (kasze, chleb razowy), orzechów, migdałów, kaszy gryczanej czy awokado.

To oczywiście tylko kilka elementów, które wpływają korzystnie na nasze zdrowie, samopoczucie i dobry stan układu nerwowego. O kolejnych „składnikach cud” napiszę już wkrótce 🙂

Smacznego!