Piramida żywieniowa dla seniorów

Home » Dietetyk radzi » Piramida żywieniowa dla seniorów
Piramida żywieniowa - zdrowe odżywianie dla seniorów

Pod koniec stycznia bieżącego 2018 roku, na stronach Instytutu Żywności i Żywienia, ukazała się Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym. Stanowi ona zbiór zaleceń, mających na celu poprawę zdrowia seniorów, zachowania dobrego stanu zdrowia i opóźnienia procesów starzenia.

Zalecenia dla seniorów przedstawione są w postaci piramidy żywieniowej, takiej jak w przypadku stworzonych wcześniej piramid odżywiania skierowanych do osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży. Osoby starsze mają często konkretne potrzeby żywieniowe związane z chorobami, np. schorzeniami układu krążenia, osteoporozą czy cukrzycą.

Piramida żywieniowa dla seniorów – co w niej znajdziemy?

Piramida żywieniowa  – podstawa to aktywność fizyczna

Podstawą piramidy zdrowego odżywiania dla osób starszych to aktywność fizyczna. Dostosowana oczywiście do możliwości, ale regularna i możliwie częsta. Dotyczy to zarówno aktywności na świeżym powietrzu, ćwiczeń w domu, jak i działalności społecznej, spotkań z rodziną i przyjaciółmi.

Piramida żywieniowa piętro wyżej – pamiętaj  o płynach!

W drugiej kolejności pojawia się picie odpowiedniej ilości płynów, co jest często dużym problemem u seniorów. Oprócz wody, do diety powinni oni włączyć soki owocowe i warzywne, herbatki owocowe i ziołowe, a także same warzywa i owoce, które częściowo mogą zastąpić wodę. Boczna ściana piramidy żywieniowej pokazuje, że w jadłospisie powinni także uwzględnić herbatę i kawę, najlepiej niesłodzone.

Kolejne piętro piramidy zdrowego odżywiania to warzywa i owoce

Następne, bardzo ważne piętro piramidy żywieniowej wypełniają wspomniane wcześniej warzywa i owoce. Stanowią one prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych, których bardzo często brakuje osobom w podeszłym wieku.

Piramida żywieniowa kolejne dwa piętra – produkty zbożowe i nabiał

Kolejne dwa stopnie piramidy żywienia to produkty zbożowe oraz nabiał. Produkty mleczne stanowią bardzo dobre źródło białka i wapnia, co pozwala na uniknięcie osteoporozy i utraty tkanki mięśniowej, a produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste) dodają energii i stanowią bogate źródło składników odżywczych.

Piramida żywieniowa na samej górze – dopiero teraz białko i tłuszcze

Po nich pojawiają się produkty bogate w białko: ryby, chude mięso, jaja, a także nasiona roślin strączkowych. Na ostatnim piętrze występują tłuszcze, z naciskiem na oleje roślinne.

Piramida żywieniowa – zalecenia dodatkowe

Piramida żywieniowa opatrzona jest również kilkoma dodatkowymi zaleceniami, dotyczącymi regularności posiłków, zwiększenia stosowania w diecie ziół kosztem soli, ograniczenia cukru, a także suplementacji witaminy D, która u osób starszych powinna trwać przez cały rok.

Należy pamiętać, że piramida żywieniowa to wskazówki, a nie dokładne zalecenia dla seniorów. Konkretna dieta zależeć będzie od stanu zdrowia, istniejących chorób, przyjmowanych leków czy aktywności fizycznej. Dlatego przed zmianami, zawsze warto poradzić się lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Paź    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Najnowsze wpisy