fbpx

Pod koniec stycznia bieżącego 2018 roku, na stronach Instytutu Żywności i Żywienia, ukazała się Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym. Stanowi ona zbiór zaleceń, mających na celu poprawę zdrowia seniorów, zachowania dobrego stanu zdrowia i opóźnienia procesów starzenia.

Zalecenia dla seniorów przedstawione są w postaci piramidy żywieniowej, takiej jak w przypadku stworzonych wcześniej piramid odżywiania skierowanych do osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży. Osoby starsze mają często konkretne potrzeby żywieniowe związane z chorobami, np. schorzeniami układu krążenia, osteoporozą czy cukrzycą.

Piramida żywieniowa dla seniorów – co w niej znajdziemy?

Piramida żywieniowa  – podstawa to aktywność fizyczna

Podstawą piramidy zdrowego odżywiania dla osób starszych to aktywność fizyczna. Dostosowana oczywiście do możliwości, ale regularna i możliwie częsta. Dotyczy to zarówno aktywności na świeżym powietrzu, ćwiczeń w domu, jak i działalności społecznej, spotkań z rodziną i przyjaciółmi.

Piramida żywieniowa piętro wyżej – pamiętaj  o płynach!

W drugiej kolejności pojawia się picie odpowiedniej ilości płynów, co jest często dużym problemem u seniorów. Oprócz wody, do diety powinni oni włączyć soki owocowe i warzywne, herbatki owocowe i ziołowe, a także same warzywa i owoce, które częściowo mogą zastąpić wodę. Boczna ściana piramidy żywieniowej pokazuje, że w jadłospisie powinni także uwzględnić herbatę i kawę, najlepiej niesłodzone.

Kolejne piętro piramidy zdrowego odżywiania to warzywa i owoce

Następne, bardzo ważne piętro piramidy żywieniowej wypełniają wspomniane wcześniej warzywa i owoce. Stanowią one prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych, których bardzo często brakuje osobom w podeszłym wieku.

Piramida żywieniowa kolejne dwa piętra – produkty zbożowe i nabiał

Kolejne dwa stopnie piramidy żywienia to produkty zbożowe oraz nabiał. Produkty mleczne stanowią bardzo dobre źródło białka i wapnia, co pozwala na uniknięcie osteoporozy i utraty tkanki mięśniowej, a produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste) dodają energii i stanowią bogate źródło składników odżywczych.

Piramida żywieniowa na samej górze – dopiero teraz białko i tłuszcze

Po nich pojawiają się produkty bogate w białko: ryby, chude mięso, jaja, a także nasiona roślin strączkowych. Na ostatnim piętrze występują tłuszcze, z naciskiem na oleje roślinne.

Piramida żywieniowa – zalecenia dodatkowe

Piramida żywieniowa opatrzona jest również kilkoma dodatkowymi zaleceniami, dotyczącymi regularności posiłków, zwiększenia stosowania w diecie ziół kosztem soli, ograniczenia cukru, a także suplementacji witaminy D, która u osób starszych powinna trwać przez cały rok.

Należy pamiętać, że piramida żywieniowa to wskazówki, a nie dokładne zalecenia dla seniorów. Konkretna dieta zależeć będzie od stanu zdrowia, istniejących chorób, przyjmowanych leków czy aktywności fizycznej. Dlatego przed zmianami, zawsze warto poradzić się lekarza.