Zasady zdrowego żywienia

Home » Dietetyk radzi » Zasady zdrowego żywienia
Fundamentalne zasady zdrowego żywienia

Zasady zdrowego żywienia – podstawowe wytyczne

Zasady zdrowego żywienia powinny stanowić podstawę stylu życia. Nie należy traktować ich jako tymczasowej mody żywieniowej czy diety, natomiast wprowadzać powoli, aż staną się dla nas naturalnym nawykiem. Wraz ze zmianą podejścia zupełnie inaczej spojrzymy na odżywianie i zaczniemy traktować piękno holistycznie.

5 posiłków dzienne

Przede wszystkim – w opozycji do tradycyjnych polskich zwyczajów jedzenia trzech posiłków dzienne – należy spożywać ich cztery do pięciu, w odstępach około 3 godzin. Taki tryb odżywiania powoduje, że nasz metabolizm „przyzwyczajony” jest do ciągłej pracy, a dzięki temu nie stosuje metod polegających na magazynowaniu rezerw w postaci tłuszczu na później (na gorsze czasy).

Jedz wolniej, będziesz szczuplejsza

Posiłek powinien być spożywany powoli, najlepiej na siedząco. Proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej, w momencie kiedy pokarm miesza się ze śliną. Jeśli pożywienie jest przeżuwane zbyt szybko, do żołądka nie jest w stanie dotrzeć sygnał pobudzający go do wytwarzania odpowiednich enzymów. Skutkuje to zgagą i problemami trawiennymi. Poza tym szybkie jedzenie sprzyja otyłości, ponieważ ośrodek sytości jest pobudzany po pewnym czasie. Zanim sygnał o napełnieniu żołądka dotrze do mózgu mija kilkanaście minut. Jedząc szybko, nie dajemy szansy swojemu organizmowi na poczucie sytości.

Nie zapomnij o śniadaniu

Nie wolno zapominać o śniadaniu. Śniadanie należy spożywać maksymalnie 2 godziny po przebudzeniu. Powinno dostarczać ok. 30% kalorii z dziennego zapotrzebowania. Najlepiej jeśli składa się z węglowodanów złożonych, które dostarczają energii na kilka godzin.

Lekka kolacja

W przeciwieństwie do śniadania, kolacja powinna być najmniej obfitym posiłkiem w ciągu dnia. Najlepiej jeśli będzie lekkostrawna i składająca się z chudego nabiału oraz niewielkich ilości tłuszczu. Kolację należy spożywać maksymalnie 2 godziny przed pójściem spać.

Dużo warzyw i owoców

W skład dziennego jadłospisu powinna wchodzić duża ilość warzyw i owoców. Warzywa najlepiej spożywać świeże, na surowo lub gotowane na parze. Owoce trzeba spożywać między posiłkami, starając się nie jeść ich o późnej porze.

Słodycze? To nie najlepszy pomysł

Słodycze należy spożywać się w bardzo ograniczonej ilości, a najlepiej wcale. Można zastępować je np. bakaliami (jednak z ich ilością również należy uważać) lub świeżymi owocami. Jeśli nie umiemy pożegnać się z czekoladą, warto wybierać gorzką i najlepiej ekologiczną. Można również próbować tworzyć zamienniki (np. bounty z kaszy jaglanej).

Alkohol? Hm…

Alkohol również nie jest polecany. 1 gram alkoholu zawiera ok. 7 kcal. W konkretnych sytuacjach najlepiej wybierać czerwone wino, którego lampka pozytywnie wpływa na układ krążenia.

Smażyć? Tak, ale zdrowo

Potrawy najkorzystniej smażyć na oleju kokosowym. Jest najlepszym tłuszczem do długotrwałego smażenia w wysokiej temperaturze, może być używany kilkakrotnie. Jeśli żywność poddajemy krótszej obróbce termicznej, możemy wybrać oliwę z oliwek lub olej rzepakowy. Jeśli przyrządzamy potrawę, która nie wymaga długiego smażenia w wysokich temperaturach, możemy użyć również masła.

Nawadniać organizm

Trzeba pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Minimum to 1,5 litra płynów dziennie. Oprócz wody, można spożywać herbatę np. zieloną, białą lub ziołową. Gazowane produkty nie są wskazane.

Najważniejsze, to nie popadać w paranoję. Zasady zdrowego żywienia są dla nas, a nie my dla nich i, jeśli czasem odstąpimy od reguł, nic się nie stanie. Zdrowego odżywania nie można traktować jako przymusu i kary. Próbowanie nowych, zdrowych potraw czy szukanie alternatyw dla popularnych dań, powinno być przyjemnością. Warto również pamiętać o sporcie, który warto uprawiać wraz ze zdrową dietą.

Comments

  1. acai original opinie on 23 listopada 2015 at 16:55 said:

    Fantastyczny opis, gratuluję kreatywnego i sprytnego podejścia do tematu.

  2. Werra349 on 18 czerwca 2017 at 14:44 said:

    Dziewczyny odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak chcecie cos na motywacje, poszukajcie sobie w gogle; odchudzanie przed i po by sasetka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Sierpień 2018
P W Ś C P S N
« Lip    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Najnowsze wpisy