fbpx
Warzywa i owoce sezonowe - sprawdź jakie występują w marcu, a które w innej porze roku

Choć marzec nie rozpieszcza nas jeszcze bogactwem owoców i warzyw, spokojnie można skomponować zdrową i smaczną dietę, pełną witamin i składników mineralnych. Warto skupić się na produktach sezonowych, rosnących w naszym klimacie, ale wzbogacić też dietę o inne warzywa i owoce, które urozmaicą nam codziennie posiłki. Jakie warzywa sezonowe oraz owoce, ale także inne warzywa i owoce można u nas dostać w marcu? Jakie właściwości posiadają sezonowe warzywa i owoce?

Owoce sezonowe w marcu

Jabłka

Do sezonowych owoców zaliczamy oczywiście nasze rodzime jabłka – smaczne, a do tego pełne witamin i składników mineralnych. Jabłka wspomagają procesy trawienia, wzmacniają układ odpornościowy, wpływają korzystnie na pracę układu krążenia, układu moczowego, mają działanie antynowotworowe. Dzięki dużej zawartości błonnika wspomagają przemianę materii i ułatwiają odchudzanie.

Sezonowe owoce dostępne już w marcu to niewątpliwie gruszki Gruszki

Gruszki stanowią drugie w kolejności najpopularniejsze w Polsce owoce sezonowe. Zaraz po jabłkach. Gruszki to słodkie i soczyste owoce o dużej zawartości substancji odżywczych. Wspomagają trawienie, mają działanie moczopędne, oddziałują korzystnie na perystaltykę jelit, posiadają także właściwości oczyszczające i odtruwające. Gruszki działają pozytywnie na układ nerwowy, wspomagają procesy myślenia i koncentrację.

Sezonowe owoce południowe, czyli kiwi, pomarańcze, a także nasza gruszkaWśród innych owoców marcowych warto postawić na pomarańcze, mandarynki, cytryny, kiwi, wzbogacą naszą dietę o dodatkowe ilości witaminy C. Do diety wprowadzić też możemy ananasy, mango czy pomelo, które urozmaicą nam codzienne dania.

Sięgajmy też po owoce suszone i orzechy (w rozsądnych ilościach), które stanowią świetny dodatek do płatków, sałatek, koktajli, dodatkowo dostarczając naszemu organizmowi witamin, minerałów i kwasów omega-3.

Warzywa sezonowe marzec

W marcu warzywa sezonowe wciąż królują jeszcze te same, co w poprzednim miesiącu, ale ich różnorodność jest o wiele większa niż w przypadku owoców.

KapustaWarzywo sezonowe na polskim rynku to przede wszystkim kapusta

Z warzyw sezonowych oczywiście warto na pierwszym miejscu wymienić naszą rodzimą kapustę. Do tej grupy zaliczamy kapustę białą i czerwoną, kapustę włoską, brukselkę, kalarepę czy jarmuż.

Kapusta stanowi bogate źródło witaminy C, a także witamin z grupy B, A, E i K. Wśród składników mineralnych w kapuście królują magnez, potas, wapń, żelazo i kwas foliowy.

Kapusty stanowią sezonowe warzywa, które charakteryzują się niskąkalorycznością i dużą zawartością błonnika, dzięki czemu wspomagają procesy odchudzania. Wpływają korzystnie na układ odpornościowy, zapobiegają anemii, mają działanie moczopędne oraz przeciwdziałają obrzękom. Mają pozytywny wpływ na stan naszej skóry, włosów i paznokci.

Wprowadzając do diety kapustę, nie zapominajmy o jej kiszonej wersji. Ma bardzo dobry wpływ na odporność, usprawnia także procesy trawienia oraz dba o prawidłową mikroflorę jelitową.

Wśród warzyw kapustnych nie należy także zapominać o kalafiorze i brokułach, choć aktualnie warto je spożywać w postaci mrożonek.

Sezonowe warzywaSezownowe warzywa korzeniowe, czyli marchewka, seler, buraki irp. korzeniowe

Marchewka, pietruszka, seler, burak ćwikłowy, brukiew, rzepa to warzywa korzeniowe, które mogą bardzo korzystnie wzbogacić nasz jadłospis, nie tylko pod względem odżywczym, ale i smakowym.

Na pierwszym miejscu sezonowych warzyw korzeniowych warto wymienić marchewkę stanowiącą jedno z największych źródeł beta-karotenu, który w naszym organizmie zostaje przekształcony w witaminę A. Tak bardzo popularna, zwykła nasza polska marchewka reguluje pracę układu pokarmowego, ma korzystny wpływ na odporność, wspomaga perystaltykę jelit, pomaga w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu, działa antynowotworowo. Wpływa bardzo pozytywnie na nasz wzrok i stan skóry.

Z kolei warzywo korzeniowe, jakim jest pietruszka posiada działanie moczopędne, wspomaga pracę wątroby, poprawia trawienie, działa rozkurczowo. Pietruszka stanowi doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które przeciwdziałają procesom starzenia i chorobom nowotworowym.

Spośród kolejnych popularnych warzyw korzeniowych musimy wymienić seler, który korzystnie oddziałuje na procesy trawienia, wzmacnia apetyt, posiada działanie moczopędne, a także zapobiega zaparciom. Seler wzmacnia organizm, ma działanie antybakteryjne i przeciwzapalne oraz pomaga przy bólach stawów i reumatyzmie.

Burak ćwikłowy wzmacnia organizm, stymuluje produkcję przeciwciał i czerwonych komórek, wzmacnia układ odpornościowy. Pobudza apetyt, ma działanie antybakteryjne i pomaga w oczyszczaniu organizmu.

Dynia to też warzywoDynia

To pomarańczowe warzywo zawiera bardzo dużo składników odżywczych. Jest bogate w beta-karoten, witaminę C i błonnik, a także magnez, potas, fosfor, wapń i żelazo.

Poprawia trawienie, wspomaga procesy odchudzania, przeciwdziała zachorowaniom na nowotwory i choroby układu krążenia. Pomaga w obniżeniu podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi, przeciwdziała zaparciom.

Do niezwykle wartościowych produktów należy zaliczyć również pestki dyni, które stanowią bardzo dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E, mają działanie przeciwwirusowe, wzmacniają odporność, są także stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych.

Sezonowe warzywa cebulowe takie jak czosnek, oczywiście cebula, por, szczypiorekWarzywa cebulowe

Cebula, czosnek, por, szczypiorek mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, wspomagają organizm w walce z przeziębieniem, korzystnie wpływają na odporność. Pomagają walczyć z nadciśnieniem i podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, korzystnie wpływają na układ krążenia.

Warzywa bulwiaste

Najpopularniejszym jest zdecydowanie ziemniak, który często jest mocno niedoceniany w diecie. Stanowi dobre źródło witaminy C i potasu, zawiera także witaminy z grupy B, magnez, wapń, fosfor, siarkę. Ziemniaki wspomagają trawienie, przeciwdziałają zaparciom, pomagają w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu, wpływają korzystnie na układ krążenia.

Warzywo bulwiaste topinamburCiekawym, odkrytym ponownie warzywem jest topinambur, który coraz częściej pojawia się w naszej diecie, jako składnik zup i sałatek. Topinambur jest dobrym źródłem inuliny, dzięki czemu pozytywnie wpływa na odporność, pomaga także walczyć z podwyższonym poziomem cukru. Wspomaga procesy trawienne, poprawia perystaltykę jelit, działa antynowotworowo.

Planując jadłospis nie powinniśmy także zapominać o kiszonkach, wspierających naszą odporność i poprawiających stan mikroflory jelitowej oraz o wszelkiego rodzaju warzywach strączkowych, które stanowią bardzo dobre źródło białka i mają szereg właściwości zdrowotnych.