fbpx
Mama karmiąca dziecko daniem zawierającym naturalne probiotyki

Współczesna medycyna coraz większą wagę przykłada do zdrowia jelit oraz tego jak kondycja układu trawiennego wpływa na ogólny stan zdrowia – zwłaszcza u dzieci. Jak zadbać o właściwy stan systemu trawiennego najmłodszych? Odpowiedź na to pytanie stanowią… probiotyki dla dzieci! Określane często jako „dobre bakterie” posiadają niezwykle istotną rolę w utrzymaniu prawidłowej flory bakteryjnej jelit, co przekłada się na odporność organizmu, właściwe trawienie, a także ogólne zdrowie i samopoczucie najmłodszych.

Co to są probiotyki?

To nic innego, jak żywe mikroorganizmy, takie jak bakterie bądź drożdże. Spożywane w odpowiednich ilościach będą korzystne dla organizmu – zarówno dziecka, jak i dorosłego. „Dobre bakterie” znajdziemy w fermentowanych artykułach spożywczych, suplementach diety czy produktach stricte farmaceutycznych.

Skąd brać i w jakich sytuacjach najlepiej spożywać probiotyki dla dzieci?

Warto wprowadzić do diety maluchów produkty zawierające żywe kultury „dobrych bakterii”. Z pewnością na dłuższą metę taki sposób odżywania wzmocni odporność i zabezpieczy nasze dziecko przed chorobami. Trzeba pamiętać, że najmłodsi mają często biegunki czy też przydarzają się im tzw. jelitówki. Stały dopływ naturalnych probiotyków z pewnością będzie pomocny w zapobieganiu takim stanom chorobowym.

Jednak istnieją sytuacje, w których należy wzmocnić natychmiastowo organizm dziecka. Mowa tu między innymi o antybiotykoterapii malucha, kiedy ciało wymaga wzmożonej i dużo większej niż normalnie dawki żywych kultur bakterii, zostały one bowiem zniszczone w organizmie dziecka przez działanie antybiotyków. Warto wówczas sięgnąć po probiotyki dla dzieci, które skutecznie odżywią ich organizm.

Naturalne probiotyki dla dzieci

Do naturalnych źródeł probiotyków dobrych dla dziecięcych organizmów należą następujące produkty:

Jogurt

Jogurt zaliczamy do najbardziej popularnych produktów spożywczych zawierających żywe kultury bakterii. Wytwarzanie jogurtu opiera się na fermentacji mleka przy udziale bakterii mlekowych (np. Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus). Ten biały napój wzmacnia układ odpornościowy i trawienny.

Naturalne probiotyki dla dzieci w pysznym jogurcie z owocami

Kefir

Podobnie jak jogurt, kefir powstaje poprzez fermentację, jednak zawiera on jeszcze więcej żywych i różnorodnych bakterii. Jego produkcja polega na dodaniu symbiotycznych kolonii bakterii i drożdży do mleka. Kefir stanowi bardzo łagodny pokarm dla układu pokarmowego malucha i należy do świetnych dodatków uzupełniających dietę najmłodszych.

Kiszonki

Jak łatwo się domyślić do najpopularniejszych kiszonek należą ogórki kiszone, kiszona kapusta oraz pozostałe fermentowane warzywa, takie jak np. rzodkiewka, kalafior itp. Wśród tego typu produktów można wymienić także zakwas. Fermentacja warzyw wywołana bakteriami kwasu mlekowego powoduje produkcję zdrowych bakterii oraz konserwację warzyw. W diecie dzieci warto uwzględnić nieco łagodniejsze dla podniebienia maluchów wersje kiszonych produktów.

Kiszonki, czyli różnego rodzaju warzywa kiszone zawierające żywe i dobre kultury bakterii dobre dla jelit dzieci i dorosłych

Niektóre gatunki serów

Wybrane gatunki serów zawierają pożyteczne kultury bakterii, szczególnie te produkowane naturalnymi metodami fermentacji. Takie serki jak mozzarella, gouda czy cheddar mogą stanowić zdrową przekąskę dla najmłodszych.

Ser mozzarella również zawiera pożyteczne dla układu trawiennego mikroorganizmy

Tempeh

Tempeh – jak sama nazwa wskazuje – stanowi raczej egzotyczny dla naszej kultury produkt, chociaż jest powszechnie dostępny na polskim rynku. Zawiera probiotyki oraz białko i powstaje w wyniku fermentacji soi. Tempeh posiada orzechowy smak i jako taki jest po prostu twardy, więc warto go traktować jako dodatek do wielu dań. Nadaje się zarówno do gotowania na parze, jak i smażenia, stanowi również świetny dodatek do sałatek.

Tempeh zawiera pożyteczne bakterie i również stanowi doskonały dodatek do różnego rodzaju dań przygotowywanych na gorąco i na zimno

Miso

To kolejny produkt pochodzący z innej kultury, a konkretnie z kuchni japońskiej. Miso to fermentowana pasta sojowa bogata w zdrowotne bakterie. Warto dodawać ten produkt do zup, sosów czy dresingów. Uwaga: rób to dopiero pod koniec gotowania, żeby zachować żywe kultury bakterii!

Fermentowana pasta sojowa, czyli Miso pochodząca z Japonii jest bogata w prozdrowotne bakterie.

Jak wprowadzać probiotyki do diety dzieci?

Z pewnością należy to robić krok po kroku, tak żeby organizmy maluchów miały czas przyzwyczaić się do dań zawierających pożyteczne mikroorganizmy. Dlatego:

  • Zacznij od małych ilości. Stopniowo dodawaj nieduże porcje produktów probiotycznych do posiłków. Powoli zwiększaj ich zawartość w codziennej diecie malucha.
  • Zawsze obserwuj reakcje. Każda matka z uwagą obserwuje swoje dziecko, więc nie powinno stanowić dużego wyzwania monitorowanie reakcji pociechy na nowe produkty. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości bądź niepokojących objawów skonsultuj się ze specjalistą – lekarzem bądź dietetykiem.
  • Wprowadzaj żywe kultury bakterii za pomocą różnych źródeł produktów. To pozwoli zapewnić zróżnicowaną florę bakteryjną jelit.

Naturalne probiotyki dla dzieci mogą okazać się strzałem w dziesiątkę!

Naturalne probiotyki dla dzieci wprowadzone w mądry sposób do diety najmłodszych mogą w znacznym stopniu poprawić zdrowie jelit, odporność całego organizmu i wpłynąć na ogólne samopoczucie maluchów. Włączenie takich produktów, jak jogurt, kefir, różnego rodzaju kiszonki, sery probiotyczne, tempeh czy miso do codziennej diety stanowi skuteczną metodę na dostarczenie dzieciom prozdrowotnych bakterii.

Warto zadbać o zdrowie dzieci już od najmłodszych lat. Bardzo istotnym elementem zdrowej diety, który zaprocentuje na wiele lat późniejszego życia maluchów, jest przyzwyczajanie ich do zdrowych smaków. Mniej przesłodzonych gazowanych napojów, chipsów czy słodyczy na rzecz naturalnych i zdrowych produktów probiotycznych. Warto przy okazji także zadbać o ich różnorodność i smakowitość.

Jesteśmy tym, co jemy, więc kilka z pozoru drobnych zmian w diecie dziecka może przysłużyć się efektami przekraczającymi nasze oczekiwania. Czego możesz się spodziewać w dłuższej perspektywie czasowej? Przede wszystkim mocnego i odpornego układu trawiennego malucha, co skutkuje większą odpornością całego organizmu, lepszym zdrowiem i samopoczuciem. Dlaczego więc nie skorzystać z takiej możliwości i nie wprowadzić do diety swojej pociechy tych zdrowych elementów?

Artykuł Partnera