W dniach 25-26 stycznia 2019 roku w Warszawie odbył się IV Narodowy Kongres Żywieniowy. Wydarzenie to organizowane jest cyklicznie i ma na celu wymianę doświadczeń, poszerzanie wiedzy i dyskusję na temat bieżących żywieniowych wyzwań.

W tym roku na Kongresie poruszone zostały problemy zaburzeń odżywiania dzieci i młodzieży. Według ostatnich badań, problem nadwagi i otyłości dotyczy już co piątego ucznia. Odpowiednie działania są więc niezbędne.

Zagadnienia, którym został poświęcony Kongres dotyczą między innymi:

  • przyczyn powstawania i rozwoju nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży, biorąc pod uwagę żywienie kobiet w ciąży, nawyki żywieniowe najmłodszych dzieci, a także poziom edukacji żywieniowej,
  • zaburzeń odżywiania, będących już powoli problemem cywilizacyjnym, sposobów ich leczenia, roli aktywności fizycznej, stresu, psychoterapii w zaburzeniach odżywiania,
  • odpowiedniej motywacji, pracy z dziećmi i młodzieżą z nadwagą i otyłością, kształtowanie preferencji smakowych jako elementu profilaktyki
  • wpływu aktywności fizycznej i nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych na problem nadwagi i otyłości.




Na Kongresie przedstawiona została nowa Piramida Zdrowego i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży (4-18 lat) wraz z 10 konkretnymi zasadami, pomagającymi wprowadzić w życie zmiany i zadbać o prawidłowy rozwój, zdrowie, sprawność intelektualną i fizyczną.

  1. Regularne jedzenie 5 posiłków, picie odpowiedniej ilości wody i mycie zębów po posiłkach.
  2. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, zwracając uwagę na ich różnorodność.
  3. Codzienna obecność w diecie produktów zbożowych, w szczególności pełnoziarnistych.
  4. Spożywanie odpowiedniej ilości nabiału (3-4 szklanki mleka, które można zastąpić jogurtem lub kefirem i częściowo serem).
  5. Włączenie do diety chudego mięsa, ryb, jaj, roślin strączkowych, a także wybieranie tłuszczów roślinnych zamiast zwierzęcych.
  6. Wykluczenie z diety słodkich napojów i słodyczy, zastępując je owocami i orzechami.
  7. Ograniczenie ilości soli, rezygnacja ze słonych przekąsek i dań typu fast food.
  8. Zapewnienie aktywności fizycznej przez co najmniej godzinę dziennie, przy jednoczesnym ograniczeniu korzystania z komputera, urządzeń elektronicznych i oglądania telewizji do 2 godzin.
  9. Odpowiednia ilość snu, aby mózg mógł skutecznie wypocząć.
  10. Regularna kontrola wzrostu i masy ciała.

Piramida tradycyjnie opisuje grupy produktów spożywczych, które są niezbędne w codziennej diecie, umiejscowionych na konkretnych piętrach. Im wyższy stopień piramidy, tym mniejsza jest wymagana częstotliwość i ilość produktów.

Podstawę, czyli najważniejszą część piramidy stanowi aktywność fizyczna, którą powinniśmy zapewniać dzieciom każdego dnia. Równie ważne jest zwrócenie uwagi na odpowiednią ilość snu i ograniczenie czasu korzystania ze sprzętu elektronicznego.

Żywieniowo, najważniejszy poziom zajmują warzywa i owoce, z naciskiem na większą ilość warzyw w diecie. W następnej kolejności pojawiają się pełnoziarniste produkty zbożowe, po nich nabiał, następnie mięso, ryby i warzywa strączkowe, a na końcu tłuszcze.

Boczna ściana piramidy zwraca uwagę na ograniczenie ilości soli, eliminację słodyczy i picie odpowiedniej ilości płynów.

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży to wskazówka, w jakiem kierunku powinniśmy podążać, aby zapewnić naszym dzieciom zdrowie i optymalny rozwój. Nie trzeba wszystkiego zmieniać od razu, ale każdy mały krok zbliży nasze dzieci do zdrowego startu w przyszłość.