Jak zdrowo przyrządzić rybę

Home » Dietetyk radzi » Jak zdrowo przyrządzić rybę

Święta Bożego Narodzenia nieodłącznie kojarzą nam się z rybami. Może być to tradycyjny karp lub coraz częściej pojawiające się na wigilijnym stole inne ryby, np. łosoś, dorsz czy mintaj. Podawane jednak w standardowej panierce, mogą być prawdziwą kaloryczną bombą. Jak przyrządzić zatem ryby, żeby były smaczne, a zarazem nie wyrządziły wielu szkód naszej sylwetce?

Gotowanie

To nieprawda, że gotowane ryby są zawsze mdłe w smaku. Wszystko zależy od tego, jak i z czym je ugotujemy. Podstawowym przepisem na pyszną rybę gotowaną jest aromatyczny, intensywny wywar, przyrządzony z warzywnego bulionu z dodatkiem ziół bądź bulionu drobiowo-warzywnego. Istotą sprawy jest, aby dodać do niego dużo warzyw i ulubionych ziół, np. rozmarynu, tymianku, lubczyku, pietruszki, cebuli, czosnku.

Rybę możemy przyrządzić w całości lub w kawałkach, wrzucając ją do bulionu i gotując na małym ogniu 15-20 minut, dopóki nie będzie miękka i kawałki nie będą od siebie odchodzić. Warto pamiętać, aby gotować ją grzbietem do góry w temperaturze nie wyższej niż 80 stopni C, jest wtedy mniejsze prawdopodobieństwo, że się rozpadnie.

Rybę możemy ugotować także na parze, oczywiście po odpowiednim przyprawieniu jej ulubionymi dodatkami.

Innym sposobem na gotowaną rybę są coraz modniejsze zupy rybne, gdzie wybór składników jest ogromny. To świetne, rozgrzewające danie na chłodne dni.

Pieczenie

Rybka pieczona w folii jest przepyszna. Wystarczy dodać do niej przyprawy, odrobinę tłuszczu, świeże zioła, czosnek i zawinąć w folię. Piec średnio od 15 do 30 minut, w zależności od rodzaju i wielkości ryby. Do ryby można również dodać warzywa, wzbogacą jej smak i wartość odżywczą.

Ryba może także stanowić składnik zapiekanek, kotletów, pulpetów, a nawet domowej pizzy.

Smażenie

Jeśli nie potrafimy oprzeć się smażonej rybie, oprószmy ją jedynie mąką (i przyprawami) i kładźmy na rozgrzanym oleju (np. rzepakowym), smażąc na średnim ogniu.

Na surowo

Ryba podawana na surowo to coraz popularniejszy przysmak. Ze świeżej ryby możemy przyrządzić tatara lub wielosmakowe sushi. Pamiętajmy jednak, żeby rybę kupować u zaufanych dostawców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Styczeń 2018
P W Ś C P S N
« Gru    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Najnowsze wpisy