fbpx

Sezonowe warzywa i owoce w marcu

Home » Dietetyk radzi » Sezonowe warzywa i owoce w marcu

Choć marzec nie rozpieszcza nas jeszcze bogactwem owoców i warzyw, spokojnie można skomponować zdrową i smaczną dietę, pełną witamin i składników mineralnych. Warto skupić się na produktach sezonowych, rosnących w naszym klimacie, ale wzbogacić też dietę o inne warzywa i owoce, które urozmaicą nam codziennie posiłki.

Owoce sezonowe w marcu

Jabłka

Nasze rodzime owoce, pełne witamin i składników mineralnych. Wspomagają procesy trawienia, wzmacniają układ odpornościowy, wpływają korzystnie na pracę układu krążenia, układu moczowego, mają działanie antynowotworowe. Dzięki dużej zawartości błonnika wspomagają przemianę materii i ułatwiają odchudzanie.

Gruszki

Słodkie, soczyste owoce o dużej zawartości substancji odżywczych. Wspomagają trawienie mają działanie moczopędne, oddziałują korzystnie na perystaltykę jelit, mają właściwości oczyszczające i odtruwające. Działają pozytywnie na układ nerwowy, wspomagają procesy myślenia i koncentrację.

Wśród innych owoców marcowych warto postawić na pomarańcze, mandarynki, cytryny, kiwi, wzbogacą naszą dietę o dodatkowe ilości witaminy C. Do diety wprowadzić też możemy ananasy, mango czy pomelo, które urozmaicą nam codzienne dania.

Sięgajmy też po owoce suszone i orzechy (w rozsądnych ilościach), które stanowią świetny dodatek do płatków, sałatek, koktajli, dodatkowo dostarczając naszemu organizmowi witamin, minerałów i kwasów omega-3.

Sezonowe warzywa marzec

Tutaj wciąż królują jeszcze te same produkty, ale ich różnorodność jest o wiele większa niż w przypadku owoców.

Kapusta

Do tej grupy zaliczamy kapustę białą i czerwoną, kapustę włoską, brukselkę, kalarepę czy jarmuż.

Stanowią bogate źródło witaminy C, a także witamin z grupy B, A, E i K. Wśród składników mineralnych królują magnez, potas, wapń, żelazo i kwas foliowy.

Są niskokaloryczne i bogate w błonnik, dzięki czemu wspomagają procesy odchudzania. Wpływają korzystnie na układ odpornościowy, zapobiegają anemii, mają działanie moczopędne, przeciwdziałają obrzękom. Mają pozytywny wpływ na stan naszej skóry, włosów i paznokci.

Wprowadzając do diety kapustę, nie zapominajmy o jej kiszonej wersji. Ma bardzo dobry wpływ na odporność, usprawnia także procesy trawienia oraz dba o prawidłową mikroflorę jelitową.

Wśród warzyw kapustnych nie należy także zapominać o kalafiorze i brokułach, choć aktualnie warto je spożywać w postaci mrożonek.

Warzywa korzeniowe

Marchewka, pietruszka, seler, burak ćwikłowy, brukiew, rzepa to warzywa, które mogą bardzo korzystnie wzbogacić nasz jadłospis, nie tylko pod względem odżywczym, ale i smakowym.

Marchewka jest jednym z najbogatszych źródeł beta-karotenu, który w naszym organizmie zostaje przekształcony w witaminę A. Reguluje pracę układu pokarmowego, ma korzystny wpływ na odporność, wspomaga perystaltykę jelit, pomaga w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu, działa antynowotworowo. Wpływa bardzo pozytywnie na nasz wzrok i stan skóry.

Pietruszka ma działanie moczopędne, wspomaga pracę wątroby, poprawia trawienie, działa rozkurczowo. Jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, które przeciwdziałają procesom starzenia i chorobom nowotworowym.

Seler korzystnie oddziałuje na procesy trawienia, wzmacnia apetyt, ma działanie moczopędne, zapobiega zaparciom. Wzmacnia organizm, ma działanie antybakteryjne i przeciwzapalne, jest pomocny przy bólach stawów i reumatyzmie.

Burak ćwikłowy wzmacnia organizm, stymuluje produkcję przeciwciał i czerwonych komórek, wzmacnia układ odpornościowy. Pobudza apetyt, ma działanie antybakteryjne, pomaga w oczyszczaniu organizmu.

Dynia

To pomarańczowe warzywo zawiera bardzo dużo składników odżywczych. Jest bogate w beta-karoten, witaminę C i błonnik, a także magnez, potas, fosfor, wapń i żelazo.

Poprawia trawienie, wspomaga procesy odchudzania, przeciwdziała zachorowaniom na nowotwory i choroby układu krążenia. Pomaga w obniżeniu podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi, przeciwdziała zaparciom.

Bardzo wartościowym produktem są również pestki dyni, które stanowią bardzo dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E, mają działanie przeciwwirusowe, wzmacniają odporność, są także stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych.

Warzywa cebulowe

Cebula, czosnek, por, szczypiorek mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, wspomagają organizm w walce z przeziębieniem, korzystnie wpływają na odporność. Pomagają walczyć z nadciśnieniem i podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, korzystnie wpływają na układ krążenia.

Warzywa bulwiaste

Najpopularniejszym jest zdecydowanie ziemniak, który często jest mocno niedoceniany w diecie. Stanowi dobre źródło witaminy C i potasu, zawiera także witaminy z grupy B, magnez, wapń, fosfor, siarkę. Ziemniaki wspomagają trawienie, przeciwdziałają zaparciom, pomagają w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu, wpływają korzystnie na układ krążenia.

Ciekawym, odkrytym ponownie warzywem jest topinambur, który coraz częściej pojawia się w naszej diecie, jako składnik zup i sałatek. Topinambur jest dobrym źródłem inuliny, dzięki czemu pozytywnie wpływa na odporność, pomaga także walczyć z podwyższonym poziomem cukru. Wspomaga procesy trawienne, poprawia perystaltykę jelit, działa antynowotworowo.

Planując jadłospis nie powinniśmy także zapominać o kiszonkach, wspierających naszą odporność i poprawiających stan mikroflor jelitowej oraz o wszelkiego rodzaju warzywach strączkowych, które stanowią bardzo dobre źródło białka i mają szereg właściwości zdrowotnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Najnowsze wpisy