Jak nie przytyć w święta?

Home » Dietetyk radzi » Jak nie przytyć w święta?
świąteczne pierniki

Nadszedł grudzień, a co z tym idzie każdego powoli ogarnia świąteczny szał. Piękne dekoracje na ulicach, kuszące wyprzedaże oraz pyszne jedzenie na każdym kroku. Dla osób będących na diecie okres świąteczny może być nie lada wyzwaniem. Przy wigilijnym stole niestety trudno o dietetyczne potrawy i rygorystyczne przestrzeganie ilości spożytych dań. Czy w związku z tym wiemy, jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia?

Jak nie przytyć w święta – praktyczne techniki

Najważniejsze, to zachować zdrowy rozsądek. Nie warto rezygnować ze świątecznych smakołyków, ponieważ będzie skutkowało to tylko złym samopoczuciem. Nie należy też „jeść za wszystkie czasy”.

Należy wybierać małe porcje, jeść powoli i delektować się każdym kęsem. Zamiast całego kawałka ciasta, zjeść połowę.

Na początku najlepiej spożywać dania bogate w białko, a ubogie w tłuszcz, które sprawiają, że szybciej pojawia się uczucie sytości. Dopiero wtedy należy kosztować deserów.

Warto ustalić priorytety – na skosztowaniu jakich dań najbardziej nam zależy. Najlepiej wybierać typowo świąteczne potrawy, a pospolite ciasta czy dania obiadowe zostawić. Dobrze skosztować karpia, zupy grzybowej, kapusty z grzybami czy kutii.

Nie wolno siadać wygłodniałym do stołu. Rano dobrze zjeść sycące śniadanie (np. owsiankę), a pół godziny przed obiadem sięgnąć po przekąskę.

Jak nie przytyć w święta – najlepiej przygotować coś samemu

Dobrze kiedy mamy własny wkład w wigilijne potrawy. Można wtedy przygotować lżejsze wersje tradycyjnych potraw. Smażone mięso wystarczy zastąpić pieczonym czy gotowanym. Taka opcja gwarantuje mniej tłuszczu. Do sałatek lepiej używać majonezu light, śledzia najlepiej podawać w occie i zrezygnować z oliwy.

Przy pieczeniu ciasta wystarczy użyć 1/3 cukru mniej bądź zastąpić go miodem. Lukier nie jest potrzebny, można zastąpić go np. płatkami migdałów. Foremkę do pieczenia lepiej wyłożyć folią aluminiową i zrezygnować ze smarowania masłem. Zamiast tradycyjnych ciast jako deser sprawdzi się też pieczone jabłko, gruszka lub sałatka owocowa.

Nie waż się ważyć!

Podczas świąt należy zapomnieć o ważeniu się. Po spożyciu większej ilości jedzenia niż zwykle, waga będzie wskazywała o wiele wyższą wartość, która związana jest z zatrzymaniem wody w organizmie.

Trening czyni cuda

Nie wolno zapominać o ruchu. Po sytym obiedzie warto wybrać się na spacer, wpłynie to korzystnie na trawienie i samopoczucie. Dobrym sposobem jest zwiększenie intensywności treningu przed świętami. Wystarczy biegać ok. 10 minut dłużej czy robić dodatkowe serie ćwiczeń. Trening w Wigilię też jest dobrym pomysłem, ponieważ intensywny wysiłek zmniejsza apetyt.

Mamy nadzieję, że udało nam się odpowiedź na pytanie „Jak nie przytyć w święta?”, a kwestia utrzymania wagi stała się realna. Trzeba pamiętać, że święta to czas rodzinnych spotkań i przyjemności. Nie warto z nich rezygnować na rzecz diety, wystarczy stosować się do kilku reguł przytoczonych powyżej, a nasza walka o idealną sylwetkę nie pójdzie na marne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Sie    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Najnowsze wpisy