Dieta w chorobie zakrzepowej

Home » Zdrowa dieta » Dieta w chorobie zakrzepowej
Właściwa dieta przy zakrzepicy

Choroba zakrzepowa popularnie nazywana zakrzepicą to coraz częściej występujące schorzenie, tym groźniejsze, że rozwija się bardzo często przez dłuższy czas bez widocznych objawów. W wyniku zakrzepicy w naczyniach krwionośnych powstają skrzepy, które w niesprzyjających okolicznościach mogą nie ulec rozpuszczeniu, zwężając naczynie i utrudniając prawidłowy przepływ krwi.

Zakrzepica – czynniki zwiększające ryzyko

Do czynników zwiększających ryzyko zakrzepicy należą między innymi:

  • wiek – z biegiem lat ryzyko zakrzepicy jest coraz większe,
  • siedzący lub leżący tryb życia (obłożne choroby, siedząca praca, częste podróże samochodem i samolotem),
  • nadwaga,
  • palenie papierosów,
  • ciąża, stosowanie niektórych leków (tabletki antykoncepcyjne, sterydy, leki moczopędne),
  • aktualne schorzenia (cukrzyca, otyłość, nowotwory, choroby układu krążenia),
  • skłonności genetyczne.

Choroba zakrzepowa a dieta – czego unikać?

Przy zwiększonym ryzyku lub wystąpieniu choroby zakrzepowej warto zwrócić uwagę na swoją dietę – należy unikać dużych ilości tłuszczów zwierzęcych, niewskazane jest zwłaszcza czerwone mięso.

Ograniczyć należy ilość spożywanej soli, a także słonych przekąsek (paluszków, chrupek, solonych orzeszków). Trzeba pamiętać, że sól występuje w większych ilościach w wielu produktach spożywczych: wędlinach, żółtych serach, kiszonkach, fast foodach, produktach gotowych, wysoko przetworzonych.

Należy także zmniejszyć ilość produktów bogatych w witaminę K, spore jej ilości występują w sałacie, szpinaku, kapuście, brukselce, kalafiorze, brokułach, awokado, pietruszce, a także w zielonej herbacie. Nie chodzi tu o rezygnację z tych produktów, a raczej o kontrolowanie spożywanych ilości, tak aby nie przyjmować zbyt dużej dawki jednorazowej i aby ilość takich produktów była mniej więcej równomierna w czasie leczenia.

Unikać trzeba też używek – rzucić palenie, do minimum ograniczyć spożycie alkoholu czy mocnej kawy.

Z diety przy zakrzepicy warto wykluczyć cukier i produkty słodkie, a także produkty przetworzone, które zawierają niekorzystne dla organizmu tłuszcze trans.

Zakrzepica i dieta – na co zwrócić uwagę?

Planując swoją dietę przy zakrzepicy, warto zwrócić szczególną uwagę i włączyć do diety następujące elementy.

Witamina E

Przy zakrzepicy warto włączyć do spożywanych elementów witaminę E, która jest silnym przeciwutleniaczem, poza tym zapobiega przyleganiu płytek krwi, a także poprawia stan naczyń krwionośnych. Bardzo dobrymi źródłami witaminy E są: migdały, orzechy laskowe, oleje roślinne, ziarna zbóż, tłuste ryby.

Warzywa i owoce

Warzywa i owoce stanowią tak doskonałe źródło wszelkiego typu witamin i innych elementów, że najczęściej sprawdzają się w każdej przypadłości. Bardzo ważna jest odpowiednia ilość warzyw i owoców w diecie zakrzepowej, stanowią nie tylko bogate źródło antyoksydantów, które chronią naczynia krwionośne przed atakiem wolnych rodników, ale zawierają też dużo błonnika. Wśród warzyw szczególną uwagę warto zwrócić na cebulę i czosnek, gdyż zawarta w nich siarka zapobiega powstawaniu skrzepów.

Kwasy omega-3

Istotnym elementem diety stosowanej przy zakrzepicy są także kwasy omega-3, które mają działanie przeciwzapalne, antyzakrzepowe i poprawiają stan naczyń krwionośnych. Kwasy omega-3 znajdziemy między innymi w takich produktach, jak: tłuste ryby morskie (łosoś, halibut, dorsz, śledzie), owoce morza, tran, olej lniany, orzechy włoskie.

Witaminy z grupy B

Nie można zapominać o odpowiedniej ilości witamin z grupy B, występujących w produktach zbożowych: pieczywie, makaronach, kaszach, płatkach, ryżach, a także warzywach strączkowych, orzechach, jajkach, nabiale.

Wybrane przyprawy

Przyprawiając potrawy, warto zwrócić uwagę na przyprawy o działaniu przeciwzapalnym, np. imbir, cynamon, kurkumę, goździki, rozmaryn – mogą one wpływać pozytywnie na stan naczyń krwionośnych i zapobiegać zakrzepom.

Wprowadzając te składniki do diety przy chorobie zakrzepowej (i eliminując te niekorzystne) należy oczywiście pamiętać o różnorodnej, dobrze zbilansowanej diecie, dostosowanej indywidualnie do naszych konkretnych potrzeb i odpowiedniej ilości wypijanych płynów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Grudzień 2018
P W Ś C P S N
« Lis    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Najnowsze wpisy