Dieta w chorobie zakrzepowej

Home » Dietetyk radzi » Dieta w chorobie zakrzepowej

Choroba zakrzepowa to coraz częściej występujące schorzenie, tym groźniejsze, że rozwija się bardzo często przez dłuższy czas bez widocznych objawów. W jej wyniku w naczyniach krwionośnych powstają skrzepy, które w niesprzyjających okolicznościach mogą nie ulec rozpuszczeniu, zwężając naczynie i utrudniając prawidłowy przepływ krwi.

Do czynników zwiększających ryzyko zakrzepicy należą między innymi:

– wiek – z biegiem lat ryzyko zakrzepicy jest coraz większe,

– siedzący lub leżący tryb życia (obłożne choroby, siedząca praca, częste podróże samochodem i samolotem),

– nadwaga,

– palenie papierosów,

– ciąża, stosowanie niektórych leków (tabletki antykoncepcyjne, sterydy, leki moczopędne),

– aktualne schorzenia (cukrzyca, otyłość, nowotwory, choroby układu krążenia),

– skłonności genetyczne.

Choroba zakrzepowa – czego unikać?

Przy zwiększonym ryzyku lub wystąpieniu choroby zakrzepowej należy unikać dużych ilości tłuszczów zwierzęcych, niewskazane jest zwłaszcza czerwone mięso.

Ograniczyć należy ilość spożywanej soli, a także słonych przekąsek (paluszków, chrupek, solonych orzeszków). Trzeba pamiętać, że sól występuje w większych ilościach w wielu produktach spożywczych: wędlinach, żółtych serach, kiszonkach, fast foodach, produktach gotowych, wysoko przetworzonych.

Należy także zmniejszyć ilość produktów bogatych w witaminę K, spore jej ilości występują w sałacie, szpinaku, kapuście, brukselce, kalafiorze, brokułach, awokado, pietruszce, a także w zielonej herbacie. Nie chodzi tu o rezygnację z tych produktów, a raczej o kontrolowanie spożywanych ilości, tak aby nie przyjmować zbyt dużej dawki jednorazowej i aby ilość takich produktów była mniej więcej równomierna w czasie leczenia.

Unikać trzeba też używek – rzucić palenie, do minimum ograniczyć spożycie alkoholu czy mocnej kawy.

Z diety warto wykluczyć cukier i produkty słodkie, a także produkty przetworzone, które zawierają niekorzystne dla organizmu tłuszcze trans.

Zakrzepica – na co zwrócić uwagę?

Witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem, zapobiega przyleganiu płytek krwi, poprawia stan naczyń krwionośnych. Jej dobrymi źródłami są: migdały, orzechy laskowe, oleje roślinne, ziarna zbóż, tłuste ryby.

Bardzo ważna jest odpowiednia ilość warzyw i owoców w diecie, są nie tylko bogatym źródłem antyoksydantów, które chronią naczynia krwionośne przed atakiem wolnych rodników, ale zawierają też dużo błonnika. Wśród warzyw szczególną uwagę warto zwrócić na cebulę i czosnek, gdyż zawarta w nich siarka zapobiega powstawaniu skrzepów.

Istotnym elementem diety są także kwasy omega-3, które mają działanie przeciwzapalne, antyzakrzepowe i poprawiają stan naczyń krwionośnych. Znajdziemy je między innymi w tłustych rybach morskich ( łososiu, halibucie, dorszu, śledziach), owocach morza, tranie, oleju lnianym, orzechach włoskich.

Nie można zapominać o odpowiedniej ilości witamin z grupy B, występujących w produktach zbożowych: pieczywie, makaronach, kaszach, płatkach, ryżach, a także warzywach strączkowych, orzechach, jajkach, nabiale.

Przyprawiając potrawy, warto zwrócić uwagę na przyprawy o działaniu przeciwzapalnym, np. imbir, cynamon, kurkumę, goździki, rozmaryn, mogą one wpływać pozytywnie na stan naczyń krwionośnych i zapobiegać zakrzepom.

Wprowadzając te składniki do diety (i eliminując te niekorzystne) należy oczywiście pamiętać o różnorodnej, dobrze zbilansowanej diecie, dostosowanej indywidualnie do naszych konkretnych potrzeb i odpowiedniej ilości wypijanych płynów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Luty 2018
P W Ś C P S N
« Sty    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Najnowsze wpisy