7 przykazań profilaktyki nowotworowej

Home » Dietetyk radzi » 7 przykazań profilaktyki nowotworowej
Profilaktyka nowotworowa - jak zapobiegać chorobom nowotworowym?

4 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem. W związku z tym przedstawiamy 7 ważnych przykazań dotyczących tak istotnych działań jak profilaktyka nowotworowa, o których powinniśmy pamiętać na co dzień, a które mogą pomóc nam ustrzec się przed chorobami nowotworowymi.

1. Rzuć palenie

Palenie papierosów jest przyczyną 77% zachorowań na raka płuc u kobiet i 93% u mężczyzn. Ogółem palenie papierosów odpowiada za ok. 30% zachorowań na różne typy nowotworów. Równie niebezpieczne jak sięganie po papierosy jest bierne palenie, ryzyko zachorowania na raka płuc w takim przypadku jest o 20% większe, niż u osób, które nie mają stałego kontaktu z dymem papierosowym.

Jest jednak dobra informacja. Po rzuceniu palenia organizm zaczyna się regenerować i ryzyko zachorowania na raka płuc stopniowo się obniża, nawet o 50% po 10 latach. W tym wypadku profilaktyka nowotworowa wydaje się prosta: rzuć palenie! Chociaż oczywiście samo rzucenie palenia zwykle do prostych czynności nie należy.

2. Zrezygnuj z alkoholu

W przypadku niektórych schorzeń, niewielkie dawki alkoholu nie mają wielkiego znaczenia, ale nie dotyczy to niestety nowotworów. Każda dawka alkoholu powoduje uszkodzenia DNA, zwiększając ryzyko rozwoju raka żołądka, wątroby, trzustki, jamy ustnej i języka, krtani, przełyku, piersi i jelita grubego. Profilaktyka nowotworowa również i tutaj wydaje się być prosta, ale i trudna jednocześnie: przestać pić, nawet w niewielkich ilościach!

3. Popraw odporność organizmu

Prawidłowo funkcjonujący system immunologiczny broni nas nie tylko przed bakteriami i wirusami, ale też przed chorobami nowotworowymi. Komórki nowotworowe powstają w organizmie przez cały czas, a to czy rozwiną się w nowotwór zależy w dużej mierze od sprawności naszego układu immunologicznego.

Profilaktyka nowotworowa w tym przypadku polega na dobraniu właściwej diety. Zadbajmy o obecność w diecie witamin, składników mineralnych i substancji odżywczych, zwłaszcza witamin A, C, E, B5, B6, B12, kwasu foliowego, cynku, selenu, miedzi, magnezu czy wapnia.

4. Ruszaj się

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z podstawowych sposobów zmniejszających ryzyko zachorowania na raka i to właśnie na aktywnym spędzaniu wolnego czasu polega profilaktyka nowotworowa w tym punkcie. Regularna aktywność fizyczna poprawia odporność organizmu, pomaga również w zachowaniu szczupłej sylwetki, a nadwaga i otyłość są jednymi ze znaczących czynników pronowotworowych.

Ważna jest regularność i częstotliwość ćwiczeń, ale też wprowadzenie do naszego życia drobnych zmian: więcej spacerów na świeżym powietrzu, wybieranie schodów zamiast windy, chodzenie do pracy pieszo lub wysiadanie przystanek wcześniej itp.

5. Odżywiaj się zdrowo

To jeden z najważniejszych czynników mających ogromny wpływ na rozwój nowotworów. Mówiąc profilaktyka nowotworowa, trzeba przede wszystkim pamiętać o właściwie dobranej diecie. Do diety warto wprowadzić kilka podstawowych zasad:

  • jeść regularne, zróżnicowane posiłki,
  • spożywać kilka razy dziennie świeże warzywa i owoce,
  • ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych, czerwonego mięsa, soli, produktów przetworzonych, smażonych, wędzonych, konserwowanych, grillowanych, białek mąki, cukru, słodkich i słonych przekąsek,
  • zadbać o obecność w diecie witamin, minerałów, kwasów omega-3, przeciwutleniaczy zwalniających wolne rodniki, błonnika,
  • dbać o prawidłową mikroflorę jelitową, włączając do diety kiszonki, fermentowane produkty mleczne lub gotowe probiotyki,
  • pić odpowiednią ilość płynów.

6. Walcz ze stresem

Gorsza kondycja psychiczna, ciągłe przygnębienie, stany depresyjne czy pesymizm skutkują osłabieniem układu odpornościowego. Aby temu zapobiegać, warto nauczyć się radzić sobie ze stresem i zmodyfikować swój styl życia: zwiększyć aktywność fizyczną, wypróbować techniki relaksacyjne, częściej spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi, wysypiać się i znaleźć czas na odpoczynek.

7. Rozsądnie korzystaj ze słońca

W profilaktyce niektórych nowotworów (np. jelita grubego), bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego poziomu witaminy D. Możemy uzupełniać jej niedobory spożywając więcej ryb, ale może nie być to wystarczające, zwłaszcza zimą. Większość witaminy D jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych, dlatego w okresie od kwietnia do września warto wystawiać się codziennie na słońce na ok. 15 minut. W pozostałych miesiącach witaminę D należy suplementować.

Ze słońca należy jednak korzystać ostrożnie. Pamiętajmy, że nadmierne opalanie, bez zabezpieczających filtrów, jest jednym z głównych czynników wywołujących raka skóry.

Profilaktyka nowotworowa – podsumowanie

Przedstawiliśmy 7 różnych możliwości poprawy swojego życia i wytycznych do zmian trybu życia. To mało czy dużo? Z pozoru podane wskazówki wydają się oczywiste i być może nawet błahe, ale ich wprowadzenie w życie bardzo może pomóc zapobiegać chorobom nowotworowym. Taka profilaktyka nowotworowa nie tylko pomoże przeciwdziałać zachorowaniom, ale zmieni także na korzyść jakość codziennego funkcjonowania.

Comments

  1. Aleksandra Mała on 27 marca 2018 at 19:53 said:

    Wyjątkowo przydatny wpis, jest sporo dobrych naturalnych suplementów na stawy oraz znacznie jednym spośród najbardziej funkcjonalnych jest niemało znany omułek, moja babcia używa go na złe stawy już od paru lat i widać postępy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Adres

Gabinet Dietetyczny Magia Zdrowia
ul. Stefana Jaracza 54
50-305 Wrocław
Tel. 691 679 374

Kalendarz

Maj 2018
P W Ś C P S N
« Kwi    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Najnowsze wpisy